top of page
Zoeken

Autoimmuun Paleo versus Paleo dieet

Bijgewerkt op: 26 jun. 2023

Gezonde voeding en gezonde voedingsgewoonten spelen een belangrijke rol bij het bevorderen van een goede gezondheid en het ondersteunen van specifieke behoeften. Wie mij kent, weet dat ik een fan ben van Paleo eten. Alleen al door het volgen van een dergelijk voedingspatroon heb ik mensen zien opknappen van hun gezondheidsklachten. Uiteraard heeft de een meer ondersteuning nodig dan de ander en is het geen universele oplossing voor alle gezondheidsproblemen.

Naast het Paleo dieet bestaat ook het Autoimmuun Paleo (AIP) dieet. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, zijn er ook belangrijke verschillen tussen beide. In deze blog zal ik ingaan op het verschil tussen het Paleo en Autoimmuun Paleo dieet en waarom het volgen van een dergelijk dieet mogelijk positief kan werken voor jou.



Het Paleo Dieet

Het Paleo dieet, ook wel bekend als het holbewoner-dieet is gebaseerd op het idee dat we moeten eten zoals onze voorouders dat deden in het Paleolithische tijdperk. In het Paleo dieet eet je voedingsmiddelen die beschikbaar waren voor jagers-verzamelaars, zoals mager vlees, vis, groenten, fruit, noten en zaden. Zuivelproducten, granen, peulvruchten, geraffineerde suikers en bewerkte voedingsmiddelen worden over het algemeen vermeden. Het Paleo dieet is geschikt om voor langere tijd te volgen; er ontstaan geen nutriënten tekorten.

Boekentips:

Het Autoimmuun Paleo (AIP) Dieet

Het Autoimmuun Paleo dieet is een specifieke variant van het Paleo dieet. Het is ontworpen voor mensen met auto-immuunziekten (bijvoorbeeld reuma, Graves, Hashimoto ed.) waarbij het immuunsysteem zichzelf aanvalt. Het AIP dieet bouwt voort op de principes van het Paleo dieet, maar gaat verder door meer voedingsmiddelen uit het dieet te vermijden die mogelijk ontstekingen en immuunreacties kunnen veroorzaken.

Boekentips:


Belangrijke verschillen tussen Paleo en Autoimmuun Paleo

Uiteraard zijn er verschillen tussen de twee diëten die belangrijk zijn om te overwegen. Dit zijn de belangrijkste:

  1. Eliminatie van voedingsmiddelen: in het Paleo dieet vermijd je bewerkte voedingsmiddelen, zuivelproducten, granen en peulvruchten. Het AIP dieet gaat nog een stap verder want je elimineert ook eieren, noten, zaden, industriële zaadoliën, nachtschade groenten (zoals tomaten, aardappels en paprika's) en alcohol. Deze voedingsmiddelen worden als triggers beschouwd voor ontstekingen en immuunreacties bij mensen met auto-immuunziekten.

  2. Nadruk op ontstekingsremmende voedingsmiddelen: Het AIP dieet legt meer nadruk op het eten van voedingsmiddelen die ontstekingen verminderen en de darmgezondheid ondersteunen. Zo promoot het eten van onder meer kwaliteitsvlees (grasgevoerd, scharrel), orgaanvlees, zeevruchten, niet-zetmeelrijke groenten, fruit, gefermenteerde voedingsmiddelen (zoals zuurkool), gezonde vetten (zoals kokosolie, olijfolie en avocado) en bottenbouillon: voedingsmiddelen met anti-inflammatoire eigenschappen.

  3. Het AIP dieet ondersteunt darmgezondheid: Het dieet bevordert het genezen van de darmen door voedingsmiddelen op te nemen die zacht zijn voor het spijsverteringssysteem, zoals gekookte en gemakkelijk verteerbare groenten, bottenbouillon en gefermenteerde voedingsmiddelen. Het benadrukt ook het vermijden van ontstekingsbevorderende gluten en bewerkte voedingsmiddelen.

  4. Herintroductiefase: Na een periode van strikte eliminatie kunnen sommige mensen met het AIP dieet proberen geëlimineerde voedingsmiddelen één voor één weer in te voeren om te bepalen welke voedingsmiddelen ze verdragen en welke mogelijk triggers zijn voor gezondheidsklachten.

  5. Gericht op auto-immuunziekten: Het AIP dieet is specifiek ontworpen voor mensen met auto-immuunziekten, terwijl het Paleo dieet breder toepasbaar is en niet noodzakelijkerwijs gericht is op het behandelen van auto-immuunziekten.

Het is belangrijk op te merken dat het AIP dieet een eliminatie- en herintroductieprotocol is, geen levenslang voedingspatroon. De duur van de strikte eliminatiefase varieert per persoon, maar wordt meestal minimaal 30 dagen tot enkele maanden gevolgd voordat herintroducties worden geprobeerd. Dit zal ik aan de hand van jouw intake en medische informatie bepalen.


Waar haal ik mijn grasgevoerd vlees vandaan?

Kies met name voor voedingsmiddelen van biodynamische oorsprong

Biodynamisch verwijst naar een landbouw- en voedingsbenadering die zich richt op het cultiveren en produceren van voedsel op een holistische en duurzame manier met respect voor bodem en dieren.


Conclusie

Hoewel het Paleo dieet en het Autoimmuun Paleo dieet enkele overeenkomsten hebben, zoals het vermijden van bewerkte voedingsmiddelen en het consumeren van natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen, zijn er verschillen tussen beide. Het Autoimmuun Paleo dieet is specifiek gericht op mensen met auto-immuunziekten en vereist een striktere eliminatie van potentieel ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen voor een kortere periode.


Als je een auto-immuunziekte hebt, zijn er helaas geen 'short cuts'. Wil je de voordelen ervaren van het AIP voedingspatroon dan dien je gedisciplineerd aan de slag te gaan. In ieder geval adviseer ik je een intake te plannen voor een persoonlijk herstelplan zodat je weet wat werkt voor jou.


Ik help je graag naar een vitaler leven!


Annet






11 weergaven0 opmerkingen

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating

Meld je aan voor de Seizoens-nieuwsbrief!

Bedankt voor jouw aanmelding!

bottom of page