top of page
Zoeken

Immuniteit versterken door darmtherapie

Bijgewerkt op: 21 jun. 2022

Ruim 80% van onze weerstand vindt zijn oorsprong in ons maagdarmkanaal. Het is dus van belang om goed voor onze buikorganen te zorgen wanneer we het hebben over een optimaal immuunsysteem dat snel en adequaat kan optreden bij onder meer virale infecties (zoals een COVID-19).


Zonder inzicht te verkrijgen in jouw huidige gezondheidsstatus (waaronder maagdarm gezondheid) en deze duurzaam te verbeteren, kan jouw weerstand afnemen en daardoor word je vatbaarder voor ziekteverwekkers zoals virussen, parasieten, bacteriën, gisten en schimmels.


In dit blog ontdek je wat je zelf kunt doen om jouw immuniteit te verbeteren. Daarnaast bespreek ik een paar onderzoeken die nodig zijn om de huidige immuniteit status te bepalen en om ondermijnende factoren te ontdekken zodat deze gericht kunnen worden verminderd. Immers is meten weten, als je weet wat je meet.


Wat is nodig voor een optimale immuniteit?

Voor een weerbare en voortdurende gezondheid (ook op latere leeftijd) is het onder meer belangrijk om voeding op maat in te nemen, de ontgiftingscapaciteit van het lichaam te ondersteunen, het maagdarmkanaal te optimaliseren, voedingssuppletie op maat in te nemen, gezond te bewegen en goed adem te halen. Ook is het belangrijk om triggers in kaart te brengen die jouw gezondheid momenteel ondermijnen. Denk bijvoorbeeld aan een parasitaire, virale, bacteriële of gistinfectie of een dagelijkse blootstelling aan chemische stoffen in schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten en cosmetica. Denk ook aan stress, niet voor jou geschikte voeding, industriële toxines, pesticiden, kunststoffen, weekmakers, onvoldoende beweging en een te steriele omgeving (je bent té schoon).


Diagnostische tools om jouw huidige afweer in kaart te brengen

Wanneer we zonder inzicht in jouw huidige afweer en gezondheid (zonder goede diagnostiek) bijvoorbeeld alleen de voeding zouden verbeteren of alleen algemene vitaminen en mineralen zouden toevoegen, gaan wij voorbij aan onder meer de huidige status van het maagdarmkanaal en gezondheid-ondermijnende factoren waardoor jouw immuunsysteem overactief blijft en daarmee niet meer goed kan reageren op ziekteverwekkers. Voeding en suppletie zijn dan pleisters op een open wond.

Mijn therapie richt zich op alle facetten van de gezondheid waardoor de therapie effectiviteit toe kan nemen en de regulatie van het immuunsysteem kan plaatsvinden.


Energieaanmaak verbeteren is nodig voor herstel

Gemiddeld produceert een mens per dag 75Kg aan energie (ATP). Wanneer men (chronische) ontstekingen heeft, treedt er een verlies van tot wel 60% van de dagelijkse ATP op. Door het gebrek aan energie kun je moeizaam herstellen en zo ontstaat er zonder passende interventie een vicieuze cirkel.

Wanneer ziekten zich reeds hebben gemanifesteerd, staat het hele lichaam dus onder druk (waaronder jouw immuunsysteem) en heeft het lichaam met name te weinig energie om te kunnen herstellen. Een belangrijk onderdeel van elke therapie is daarom om de energiehuishouding in kaart te brengen en te ondersteunen.


Wat kun je zelf doen om jouw immuunsysteem te verbeteren?


  1. Beweeg dagelijks ten minste een half uur in de natuur om jezelf van zuurstof te voorzien waardoor je energie kunt aanmaken, over-sport niet om nitrosatieve stress (een verhoogde productie van koolstofmonoxide dat schade toebrengt aan jouw cellen en DNA) te voorkomen;

  2. Eet onbewerkt eten zonder bestrijdingsmiddelen of kunstmest en beperk jouw dagelijkse inname aan koolhydraten (teveel koolhydraten ontregelen de citroenzuurcyclus waardoor de energieaanmaak (ATP) niet goed kan plaatsvinden). De opbrengst uit één gram koolhydraten is slechts 36 ATP-moleculen waarbij bij vetverbranding er twee keer zoveel ATP wordt geproduceerd. Daarbij ontstaat bovendien melkzuur, met als gevolg dat bij een te grote inname van koolhydraten de cel verzuurd raakt (met bijvoorbeeld spierpijn tot gevolg). Hierdoor gaat de cel nog slechter functioneren met alle gevolgen van dien. Denk ook aan kwik en amalgaamvullingen die nitrosatieve stress veroorzaken;

  3. Zorg dat jouw spijsvertering optimaal is en laat jouw maagdarmkanaal onderzoeken door middel van een gerichte ontlastingsscreening;

  4. Laat een uitgebreide gezondheidscheck doen via bloedonderzoek om de gezondheidsstatus van al jouw organen en cellen en eventuele overbelasting te controleren;

  5. Onderzoek via bloedonderzoek (Immuun Standaard Plus onderzoek) , hoe- en/of jouw immuunsysteem op dit moment in staat is om te reageren op externe ziekteverwekkers zoals virussen;

  6. Zorg voor adequate ondersteuning op voedingssuppletie gebied en onderzoek jouw voedingsstoffenstatus;

  7. Zorg voor een goede buikademhaling en heb je hier moeite mee? Zoek een juiste begeleider die jou helpt om van buikademhaling een gewoonte te maken;

  8. Zorg voor een optimale vitamine D3 (25 OH) status en dat de ratio met het actieve 1,25-dihydroxy-vitamine D3 optimaal is. In deze tijden raad ik een D3 (25 OH) van 150 nmol /l aan. Jouw niveau D3 (en ratio) is uit te zoeken via bloedonderzoek. Neem vitamine D3 in samen met vitamine K (met name K2) voor een betere distributie van de calcium in het lichaam en zodat de calcium niet neerslaat in de aderen (met als mogelijk gevolg aderverkalking);

  9. Zorg verder voor dagelijkse- en voldoende inname van selenium (in supplement vorm of een paar paranoten per dag mits je hiertegen kunt), vitamine C (ontzuurde variant) en vitamine A (in vetoplosbare/lipide vorm). Denk ook aan gekookte oranje groenten met een eetlepel olijfolie, klontje boter/Ghee, of kokosolie zodat de vitamine A goed kan worden opgenomen.


De cytokinenstorm: een oncontroleerbare overreactie van het immuunsysteem

Gezondheidsklachten ondermijnen jouw immuunsysteem waardoor je vaak niet meer adequaat op ziekteverwekkers kunt reageren en hierdoor ziek wordt. Ook kun je bij een disbalans in jouw immuunsysteem in een oncontroleerbare overreactie van het immuunsysteem terecht komen, de zogenaamde cytokine storm. Deze cytokine storm kan leiden tot stollingsstoornissen en multi-orgaanfalen.


Maar de cytokine storm is geen nieuw fenomeen en kan niet alleen ontstaan bij het COVID-19. Ook bij virusinfecties uit het onderstaande plaatje kan een cytokine storm ontstaan.

Het is dus belangrijk om de regulatie van het immuunsysteem te optimaliseren. Je kunt met de 9 aandachtspunten die ik in dit blog benoem zelf een begin maken met het optimaliseren van jouw immuniteit. Wanneer je een inzicht wilt in jouw huidige gezondheid en immuniteit en samen met mij deze wilt verbeteren, dan raad ik je aan om eerste sessie te boeken via de onderstaande knop.

Ik help je graag naar een optimale immuniteit en gezondheid!


Annet

 







199 weergaven0 opmerkingen

Comentarios

Obtuvo 0 de 5 estrellas.
Aún no hay calificaciones

Agrega una calificación

Meld je aan voor de Seizoens-nieuwsbrief!

Bedankt voor jouw aanmelding!

bottom of page